Razele UV : Factori, efecte, alegerea ochelarilor de soare

Ce sunt razele ultraviolete: tipuri, efectele asupra sănătății, metode de protecție

 

Razele ultraviolete (UV) sunt radiații electromagnetice cu o lungime de undă mai mică decât radiațiile luminii percepute de ochiul uman. Denumirea lor a fost inspirată de culoarea care se regăsește în spectrul luminii albe. Soarele reprezintă cea mai importantă sursă de raze UV și, în același timp, cea mai periculoasă. 

 

Radiațiile UV au fost descoperite în anul 1801 de către fizicianul german Johann Wilhelm Ritter. Acesta a realizat mai multe experimente bazate pe înnegrirea sărurilor de argint ca urmare a expunerii la razele UV. 

 

  • Tipuri de raze ultraviolete
  • Factori ce influențează efectul razelor UVA și UVB asupra organismului
  • Ce efecte au razele ultraviolete asupra organismului
  • Indicele razelor ultraviolete
  • Cum ne protejăm de razele UV
  • Alegerea ochelarilor cu protecție solară

 

Tipuri de raze ultraviolete

 

Există trei tipuri principale de raze ultraviolete: raze UVA, raze UVB și raze UVC. Mai jos poți citi mai multe despre fiecare în parte.

 

Razele UVA

 

Razele ultraviolete de tip A sau UVA sunt prezente pe tot parcursul anului, chiar și în zilele ploioase. Reprezintă aproximativ 95% dintre ultravioletele care ajung pe suprafața pământului și au lungimi de undă cuprinse între 400 și 320 nm. Pot străbate norii și sticla și pot afecta epiderma, putând cauza probleme la nivelul țesutului conjunctiv. Mai mult, pot afecta ADN-ul pielii și crește riscul de riduri, îmbătrânind pielea prematur. Nu cauzează arsuri solare, însă reprezintă un factor de risc pentru cancerul de piele.

 

Razele UVB

 

Există în proporție de doar 5%, dar sunt mai puternice decât razele UVA. Au lungimi de undă cuprinse între 320 și 280 nm. Sunt responsabile cu arsurile solare și pot favoriza apariția cancerului de piele. La început, pielea se înroșește și, odată cu trecerea timpului, crește riscul de daune iremediabile.

 

Razele UVC

 

Razele UVC sunt cele mai puternice ultraviolete, însă sunt filtrate de stratul de ozon. Totuși, distrugerea sa din ultimele decenii poate crește riscul ca aceste radiații cu potențial periculos să ajungă și pe Pământ.

 

Factori ce influențează efectul razelor UVA și UVB asupra organismului

 

Efectele razelor UVA și UVB diferă în funcție de anumiți factori, printre care:

 

  • Altitudinea – aceasta crește efectele negative ale radiațiilor ultraviolete. Pe măsură ce altitudinea crește, se dezvoltă și cantitatea de radiații care vine în contact cu Pământul. În acest context, protecția solară este la fel de necesară la munte ca la mare, în sezonul canicular. Pentru fiecare creștere de 1000 de metri în altitudine, crește și nivelul razelor UV cu aproximativ 10%;

 

  • Poziția geografică față de Ecuator – distanța față de Ecuator, latitudinea, afectează și ea intensitatea razelor UV. Acestea sunt mai puternice în apropierea Ecuatorului și din ce în ce mai slabe pe măsură ce ne îndepărtăm de acesta;

 

  • Stratul de ozon – protejează Pământul și absoarbe o parte a radiațiilor UV. Dacă acesta ar fi absent, razele UV nu ar permite viața pe Pământ. Unii compuși chimici pot duce la subțierea stratului de ozon, însă, din fericire, cei mai periculoși au fost interziși prin Protocolul de la Montreal, iar stratul de ozon are capacitatea de a se reface. Nivelul stratului de ozon variază de-a lungul anului și chiar în decursul unei zile; vânturile din stratosferă fac în așa fel încât stratul de ozon este mai gros începând cu lunile de primăvară și mai subțire în toamnă. De asemenea, stratul de ozon este mai subțire la Ecuator și mai gros la poli;

 

  • Condițiile meteorologice – vremea influențează intensitatea radiațiilor UV. În zilele călduroase de vară, radiațiile sunt mai intense decât în zilele ploioase și mohorâte. Totuși, norii ușori nu sunt o barieră în fața razelor UV și pot chiar stimula intensitatea radiațiilor;

 

  • Tipul de piele – efectele radiațiilor ultraviolete depind și de tipul de tegument. Astfel, pielea albă este cea mai sensibilă la radiații UV, iar pielea închisă la culoare este rezistentă, având capacitatea naturală de a se proteja împotriva efectelor negative ale ultravioletelor;

 

  • Momentul anului și al zilei – radiațiile UV sunt mai intense începând cu mijlocul lui martie și până la începutul lui septembrie. Totodată, dimineața și seara, intensitatea razelor UV este mai scăzută. Acestea ating o intensitate maximă între orele 10 și 16. În acest interval, razelor solare le ia cel mai puțin timp pentru a ajunge pe Pământ;

 

  • Reflectabilitatea suprafețelor – razele UV sunt mai intense pe suprafețe care le reflectă, așa cum sunt apa, zăpada, nisipul, iarba sau asfaltul. Iarba, pământul și apa reflectă sub 10% din radiațiile UV, nisipul reflectă 15%, iar spuma de mare, aproximativ 25%. Zăpada proaspătă este un reflector bun și aproape dublează cantitatea de raze UV la care este expusă o persoană, reflectând până la 80% din radiații.

 

Aparate ce emit raze ultraviolete

 

Radiațiile UV pot fi produse și artificial. Mai jos sunt principalele tipuri de aparate care emit raze ultraviolete:

 

  • Lămpi de bronzat – acestea sunt de două tipuri, cu presiune joasă și de înaltă presiune. Astfel de dispozitive produc raze UV prin ionizarea vaporilor gazoși de mercur și emană raze UVA în cantități mai mari decât razele UVB;

 

  • Lămpi cu lumină neagră – acestea emană raze UVA cu undă lungă și produc lumină mov sau albastră, în ciuda numelui. Sunt folosite în medicină, pentru corpurile de iluminat cu becuri incandescente sau pentru unele capcane electrice pentru insecte;

 

  • Lămpi pentru sterilizarea aerului – sunt folosite pentru purificarea aerului din spitale, în industria farmaceutică sau în alte încăperi care necesită purificarea biologică a aerului. Constau în radiații UV cu undă scurtă și pot distruge ADN-ul din microorganisme. Unele lămpi de acest fel sunt folosite și pentru dezinfectarea instrumentelor medicale;

 

  • Lămpi fluorescente ultraviolete – sunt folosite pentru iluminare și emit radiații UV. Dacă nu ne uităm direct la ele ore în șir, nu riscăm probleme de sănătate. Majoritatea lămpilor de acest fel din comerț au o lungime de undă de 395-365 nm și se află în spectrul razelor UVA;

 

  • Tehnologii laser – sunt folosite pentru tehnicile moderne de printare. Tehnicile de printare cu raze UV permit imprimarea pe suprafețe precum cartonul, plexiglasul, lemnul, plasticul sau sticla. Mai mult, razele ultraviolete sunt folosite inclusiv la detectoarele de fum moderne;

 

  • Dispozitive de sudat cu arc electric – aparatele de acest fel produc radiații UV pe tot spectrul ultraviolet, de la radiațiile UVA de 400-315 nm până la UVB de 315-280 nm și UVC cu o lungime de undă de 280-100 nm. Majoritatea radiațiilor UVC de acest tip sunt absorbite în atmosferă, însă este posibil ca o parte să fie absorbite de pielea muncitorilor care manevrează astfel de aparate. Sudura cu arc necesită purtarea unui echipament generos de protecție, care acoperă corpul, mâinile și ochii.

Ce efecte au razele ultraviolete asupra organismului

 

Expunerea la radiații ultraviolete are efecte pozitive și negative asupra organismului. Printre efectele pozitive se află următoarele:

 

  • În cantități mici, expunerea la razele UV poate stimula producția de vitamina D, esențială sănătății. Sunt suficiente 5-15 minute de expunere la lumina natură, de trei ori pe zi, pentru o producție normală de vitamina D;
  • Expunerea moderată la radiații UV poate combate simptomele asociate depresiei;
  • Expunerea controlată, sub îndrumarea medicului, poate fi utilă în tratarea unor afecțiuni dermatologice precum psoriazisul, dermatita atopică, eczemele sau vitiligo;
  • Expunerea la radiații de tip UVA stimulează producția de melanină, pigmentul care colorează pielea și ne bronzează.

 

Efecte negative ale razelor UV asupra ochilor

 

Atât expunerea pe termen scurt, cât și cea pe termen lung pot face rău ochilor, ducând până la compromiterea vederii. Există mai multe afecțiuni cauzate sau agravate de expunerea la radiațiile UV. Printre acestea se află următoarele:

 

  • Degenerescența maculară – este cauzată de vătămarea retinei și reprezintă cauza principală a pierderii vederii la persoanele vârstnice. Expunerea prelungită la radiațiile UV crește riscul de degenerescenta maculara;

 

  • Cataracta – se instalează atunci când apare o problemă la nivelul cristalinului, lentila naturală a ochiului și partea din ochi care se concentrează asupra luminii. În special radiațiile UVB cresc riscul unor forme de cataractă și se estimează că aproximativ 10% dintre cazurile de cataractă apar din cauza expunerii la radiații UV;

 

  • Ptergium („ochiul surferului”) – este o creștere de culoare roz, care se formează pe conjunctivă și acoperă porțiunea albă a ochiului. Se crede că lumina de la soare este un factor în apariția acestor creșteri;

 

  • Cancerul de piele în zona pleoapelor și a ochiului – este legat de expunerea prelungită la soare;

 

  • Fotokeratita – numită și arsură corneană sau „orbirea zăpezii”, apare ca urmare a expunerii pe termen scurt la radiațiile UVB. Câteva ore petrecute la plajă sau la schi pot duce la apariția acestei probleme de sănătate. Este dureroasă și poate cauza pierderea temporară a vederii.

 

Orice persoană riscă probleme oculare din cauza radiațiilor UV. Expunerea excesivă sub razele soarelui poate crește riscul de afecțiuni oculare. Mai jos sunt principalii factori de risc pentru problemele oculare:

 

  • Petreci timp excesiv sub radiațiile UV – la schi, drumeții, înot, pe plajă etc.;
  • Apelezi la bronzarea artificială;
  • Locuiești într-o zonă montană;
  • Ai avut recent operație de cataractă la unul sau la ambii ochi sau ai o afecțiune a retinei
  • Iei anumite medicamente precum tetraciclina, contraceptivele orale, diureticele, tranchilizantele sau medicamentele cu sulf – acestea cresc sensibilitatea ochiului la lumină.

 

Indicele razelor ultraviolete

 

Indicele razelor UV reprezintă o metodă standard pentru a măsura intensitatea radiațiilor ultraviolete, la un moment dat, într-un anumit loc. A fost dezvoltată de cercetătorii canadieni în 1992, iar doi ani mai târziu, a fost acceptată la nivel internațional de către Organizația Mondială a Sănătății și de Organizația Mondială de Meteorologie. Indicele razelor ultraviolete variază de la 1 la 11+, unde 11+ este intensitatea cea mai mare. Mai jos sunt principalele valori ai indicelui UV:

 

  • Indice UV scăzut (0-2) – nu este nevoie de protecție solară, deoarece radiațiile UV nu reprezintă un pericol;

 

  • Indice UV moderat (3-7) – este recomandată protecția solară, mai ales în intervalul 10-16, deoarece radiațiile pot cauza probleme pe termen scurt și lung;

 

  • Indice UV ridicat (8-10) – este recomandată evitarea expunerii pielii la soare în intervalul 10-16. Mai mult, sunt indicate acoperirea pielii cu haine din materiale naturale, folosirea unor loțiuni cu factor de protecție solară, purtarea pălăriei și a ochelarilor de soare;

 

  • Indice UV foarte ridicat (11+) – necesită evitarea expunerii la soare, mai ales în intervalul 10-16, însă este bine să se evite expunerea la soare și în afara acestui interval, deoarece pericolul este ridicat.

 

Un exemplu tipic este cel al unei persoane care nu poartă protecție solară. Dacă pielea începe să ardă în 30 de minute, la un indice UV de 6, persoana ar trebui să se aștepte la arsuri solare în aproximativ 15 minute, sub un indice UV de 11+.

 

Cum ne protejăm de razele UV

 

Efectele negative ale radiațiilor UV pot fi contracarate prin luarea unor măsuri de protecție a pielii. Mai jos sunt principalele recomandări în acest sens.

 

Folosește produse cu protecție solară

 

Ai la dispoziție atât loțiuni cu factor de protecție solară, cât și produse cosmetice sau balsam de buze cu SPF. Există până și umbrele de plajă din materiale rezistente la razele ultraviolete. În general, factorul de protecție solară blochează radiațiile UVB în proporție de 93%. Perioada în care pielea este protejată este de 15 ori mai mare decât intervalul în care epiderma se poate proteja singură. De exemplu, în cazul în care pielea este arsă după 10 minute de expunere la soare, între 10 și 16, dacă folosești produse de protecție solară cu SPF 15, vei fi protejat până la 150 de minute.

 

Produsele cu SPF 30 oferă protecție în proporție de 97%, iar cele cu SPF 50 oferă protecție de 99%. Pentru a te proteja eficient, aceste produse trebuie aplicate corect. Pielea expusă trebuie acoperită cu cel puțin 30 g de cremă cu factor de protecție solară. Mai mult, această cantitate trebuie reaplicată de-a lungul zilei, cel puțin o dată la 2-3 ore.

 

Poartă ochelari cu factor de protecție solară

 

Ochelarii de soare de acest fel ar trebui purtați mai ales în timpul verii. Radiațiile UV afectează nu doar corneea, ci și pielea pleoapelor și alte părți ale ochiului. Expunerea prelungită, fără purtarea unor ochelari de soare de calitate, crește riscul unor probleme precum cataracta și degenerescența maculară.

Adoptă o dietă sănătoasă și hidratează-te corespunzător

 

Alimentația sănătoasă este esențială pentru a menține sănătatea pielii și a ochilor. Alimentele bogate în antioxidanți, așa cum sunt fructele și legumele, pot ajuta la protejarea împotriva efectelor nocive ale radiațiilor UV. Cireșele, pepenele, roșiile, ceaiul verde, citricele, spanacul și peștele sunt doar câteva alimente utile atunci când petreci timp sub radiațiile ultraviolete.

 

Expunerea la soare crește riscul de deshidratare, iar căldura din sezonul canicular stimulează transpirația. Dacă petreci mult timp la soare, nu aștepta să ți se facă sete, ci consumă periodic câte un pahar cu apă. În plus, poți consuma ceaiuri și sucuri naturale. Acestea hidratează, răcoresc organismul și oferă un plus de nutrienți.

 

Poartă haine lungi și răcoroase

 

Dacă nu ai de ales și trebuie să ieși afară în intervalul 10-16, este recomandat să porți haine care acoperă brațele și picioarele, o pălărie supradimensionată și o pereche de ochelari de soare. Există inclusiv haine ce oferă protecție SPF. Ca regulă, hainele albe reflectă cel mai bine lumina naturală.

 

Razele soarelui pot trece ușor prin nori, astfel că nu ești în siguranță în zilele de vară în care soarele se ascunde după nori. De asemenea, este indicat să nu te uiți niciodată direct la soare, nici măcar atunci când este eclipsă. Acest lucru poate afecta retina și duce la retinopatie solară.

 

Alegerea ochelarilor cu protecție solară

 

Purtarea ochelarilor cu factor de protecție solară este necesară pe timpul verii, însă ar fi indicată și în celelalte anotimpuri, mai ales iarna, când zăpada reflectă o cantitate mare de radiații ultraviolete. Mai jos, poți citi despre ce ar trebui să iei în considerare atunci când alegi o pereche de ochelari de soare, ce tipuri de lentile ai la dispoziție, precum și ce efecte au diverse culori ale lentilelor.

 

Criterii în alegerea ochelarilor cu protecție solară

 

Cel mai important aspect atunci când alegi o pereche de ochelari de soare este categoria de filtru solar. Aceasta are valori cuprinse între 0 și 4, după cum urmează:

 

  • Categoria 0 (80-100%) – ochelari eficienți pe vreme cu nori, fără soare;
  • Categoria 1 (43-80%) – potriviți pentru vreme cu nori și puțin soare;
  • Categoria 2 (18-42%) – recomandați pentru vreme cu soare moderat;
  • Categoria 3 (8-18%) – pentru soare puternic și medii care oferă reflexii, așa cum sunt apa și nisipul;
  • Categoria 4 (3-7%) – potriviți pentru soare puternic și zăpadă, dar nepotriviți la condus.

 

Tipuri de lentile 

 

În ceea ce privește tipul de lentile, ai la dispoziție lentile heliomate sau fotocromice, lentile gradiente, lentile polarizate și lentile oglindă. Mai jos poți afla despre fiecare.

 

  • Lentilele heliomate (fotocromice) – sunt recomandate atunci când folosești o singură pereche de ochelari în medii diferite. Acestea se întunecă la culoare în lumina soarelui și se deschid la umbră;

 

  • Lentilele gradiente – sunt indicate șoferilor. Au o culoare închisă în partea de sus, iar intensitatea culorii scade spre partea de jos. Aceste lentile oferă protecție împotriva luminii, dar permit, în același timp, o vizibilitate bună;

 

  • Lentilele polarizate – blochează strălucirea luminii naturale și artificiale. Pot fi folosite la pescuit sau în alte sporturi realizate lângă o întindere de apă. Polarizarea diferă de protecția UV, deci este bine să verifici dacă perechea dorită are ambele opțiuni. Aceste lentile nu permit citirea de pe monitoarele cu LED, de pe bordul mașinii sau de pe ecranul smartphone-ului;

 

  • Lentilele oglindă – au, în principal, rol estetic. Blochează o cantitate importantă de lumină, însă acest lucru nu garantează protecția UV, motiv pentru care trebuie verificat acest aspect atunci când alegi o pereche de ochelari de soare cu lentile oglindă;

 

  • Alte tipuri de lentile – există lentile hidrofobe, care permit scurgerea rapidă a apei. Acestea sunt utile dacă practici schi nautic. Lentilele cu funcție anti-scratch sunt rezistente la zgârieturi și suportă o utilizare intensivă. De asemenea, lentilele anti-fog reduc gradul de acoperire cu vapori de apă și sunt utile dacă practici sporturi de iarnă.

 

Ce culoare de lentile să alegi

 

Lentilele pentru ochelarii de soare vin în culori dintre cele mai diverse, iar acest lucru poate fi un avantaj. Mai jos sunt principalele efecte ale culorii asupra lentilelor:

 

  • Lentile gri – au efect odihnitor și nu alterează percepția culorilor;
  • Lentile maro – oferă o mai bună protecție în fața radiațiilor UV și este preferată mai ales de către persoanele cu miopie;
  • Lentile verzi – sunt odihnitoare și potrivite pentru cei cu hipermetropie;
  • Lentile galbene – sunt potrivite pentru schi sau pentru zilele înnorate, îmbunătățind contrastul cromatic;
  • Lentile albastre – oferă o vedere apropiată de „alb și negru” și sunt recomandate persoanelor cu hipermetropie;
  • Lentile roz – au efect relaxant și sunt recomandate în corecția optică permanentă a vederii.

 

Lumina soarelui este benefică pentru organism, în cantități moderate. Expunerea prelungită la radiații UV poate crește riscul de apariție a unor probleme oculare și de piele, motiv pentru care este important să iei măsuri de protecție. Poartă ochelari de soare cu protecție UV și haine din materiale naturale și aplică periodic loțiune cu protecție solară. Acestea sunt doar câteva măsuri care te vor ajuta să te bucuri de vremea frumoasă, fără a pune sănătatea pe locul al doilea.

 

Sursa foto: Shutterstock